رژیم غذایی 5:2برای افراد دیابتی

 در این رژیم غذایی به افراد اجازه داده می شود درطی 5 روز از هفته هر نوع غذایی را که می خواهند مصرف کنند اما در طی دو روز دیگر تنها 600 کالری غذا بخورند. این رژیم غذایی در کتابی به نام The Fast Dietیا رژیم روزداری به چاپ رسید. این  کتاب درلیست پرفروش ترین کتاب سال در بریتانیا و آمریکا قرار گرفته است و بیش از 24 بار تجدید چاپ شده است.

Michael Mosleyروزنامه نگار پزشکی می گوید: این رژیم بر اساس یافته های محققین  انگلیسی وآمریکایی تدوین شده است. دانشمندان درطی تحقیقات خود دریافتند که روزه داری متناوب به افراد کمک می کند چربی کمتری ذخیره کرده و حساسیت به انسولین  در بدنشان افزایش یابد، همچنین میزان کلسترول خون آنها کاهش یابد این به معنای کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی ودیابت است.

Michael Mosleyاین رژیم را تحت عنوان بخورید ، روزه بگیرید وطولانی تر زندگی  کنید بصورت یک برنامه ی علمی در تلویزیون BBCاجرا کرد. او می گوید : هنگامیکه  میزان کلسترول خون او بسیار بالا رفته بود و مقدار قند خونش درمحدوده ی دیابت قرار گرفت، او این رژیم را امتحان کرد واز نتایج آن حیرت کرد. او با روزه داری متناوب از یکسال پیش توانست 8 کیلوگرم از چربی های خود را درطی 3 ماه کاهش  دهد و میزان قند خونش را به حالت نرمال برگرداند.

بعد از موفقیت این رژیم Mimi spencerروزنامه نگار با همکاری Sarah Schenkerکارشناس تغذیه ، کتاب دستورالعمل های غذایی رژیم روزه داری را منتشر کردند .

این کتاب با نام The Fast Diet Recipe Bookتوسط شرکت انتشاراتی آمازون چاپ شد و دارای بیش از 150 دستور غذایی با کالری کمتر از 300 است.  رژیم 600 کالری درطی دو روز در هفته در واقع یک چهارم مقدار کالری مورد نیاز طبیعی  برای یک فرد بالغ سالم است. این 600 کالری می تواند شامل 2 عدد تخم مرغ برای  صبحانه ، مرغ گریل شده همراه با کاهو برای نهار و ماهی همراه با نودل برنجی برای  شام باشد. نوشیدنیهای مجاز برای این رژیم آب، قهوه ی خالص یا چای است (بدون شیر).

 Mosleyموفقیت این رژیم را به مردم معرفی کرد و میزان کاهش وزن متوسط هفتگی  را برای زنان حدود 0.46کیلوگرم  و برای مردان اندکی بیشتر اعلام نمود، این کاهش وزن  با  رعایت این رژیم بطور ثابت ادامه می یابد.

Mosleyمی گوید: مشکل اصلی رژیم های غذایی استاندارد این است که شما بطور دائم  باید در مورد مقدار غذایی که  می خورید تصمیماتی بگیرید، درنتیجه اکثر ساعات روز شما به فکر  غذا هستید که این خود یک عکس العمل دفاعی را در بدن بوجود می آورد، اما در این رژیم  در 5 روز از روزهای هفته شما براحتی هر چیزی را که دوست دارید می خورید و تنها  دو روز از هفته رژیم می گیرید این رژیم ساده و دارای قابلیت انعطاف است.

سرویس ملی سلامت بریتانیا ابتدا درمورد تأثیرات این رژیم تردید داشت و نگرانی  خود را از تأثیرات دراز مدت این رژیم شامل مشکلات خواب، بوی بد دهان ، عصبانیت و تحریک پذیری و خواب آلودگی در طول روز اعلام کرد، اما بعد از  مشهور شدن این رژیم و قرار گرفتن آن در رأس رژیم هایی که مردم از طریق  اینترنت به جستجوی آن می پرداختند، سرویس ملی سلامت بریتانیا از انجمن دیابت این کشور (BDA)درخواست نمود که به بازنگری و بررسی تأثیرات این نوع رژیم غذایی بپردازد. براساس تحقیقات انجام شده ، روزه داری متناوب درکاهش خطر ابتلا به برخی سرطانهای مرتبط با چاقی موثر است.

این موضوع که شما مجبورید یک روز بسیار کم کالری را طی کنید، نگران کننده است اما اینکه  شما فردای آن  روز مجدداً می توانید رژیم عادی غذایی خود را دنبال کنید از  مزیت های این رژیم غذایی است.

منبع :uk.news.yahoo.com